V-ati gandit ce bine ar fi daca ai putea sa-ti incarci masina rapid, prin conectorul CCS, ca la statiile de mare viteza DC?
In loc sa incarci cu ...7kW cat pot maxim multe masini, ai putea incarca cu 20-30kW, reducand drastic timpul de incarcare...

Dupa parerea mea toate masinile electrice ar trebui livrate standard cu incalzire in scaune.
Asa ca haideti sa facem scaunele Daciei Spring sa fie incalzite, pentru un confort sporti si nu in ultimul rand o autonomie mai mare!

Instalarea sistemului de incalzire in scaune presupune 3 etape:

1 - achizitionarea plaselor de incalzire in scaune si a sistemului de comanda (butoane + electronica)

2 - montarea acestora sub tapiteria scaunelor

3 - alimentarea cu curent electric

Ati facut un efort si v-ati montat panouri fotovoltaice, foarte bine, in sfarsit puteti produce energie verde!
Ati cumparat o masina electrica / plugin, bravo!

Natural urmatoarea cerinta este: Cum putem incarca masina electrica doar din excesul de energie verde produs de panourile fotovoltaice

Am testat astazi Dacia Spring

Pe o vreme ploiasa (ca de inceput de vara 2021) am urcat la volanul unei Dacia Spring complet electrica

Pozitia la volan este destul de inalta, dar loc ai destul.  Si nici nu am stat umar in umar cu pasagerul din dreapta, mai ales ca nici unul dintre noi nu eram prea.....slabuti ca sa zic asa
Destul de ciudat modul de pornire: trebuie sa pui contactul si apoi sa rotesti de cheie ca si cum ai actiona demarorul. Celor care vin de pe o masina clasica le va fi usor.
Foarte jos este selectorul D-N-R. Trebuie sa te intinzi  destul de jos astfel incat sa-l poti actiona

Fiind o zi racoroasa, am remarcat cat de rapid a inceput sa produca caldura.  Practic, pana am iesit din parcarea dealer-ului deja sufa aer cald!

Imediat am remarcat demarajul surprinzator de bun. Pana la ~50km/h este mai rapida decat masinile cu combustie interna, accelerand foarte bine.  peste 50 oricum a trebuit sa reduc acceleratia, dar deja nu mai avea avantul initial.

Franarea a fost ok, fara sa traga stanga/dreapta, s-a oprit foarte usor

Volanul este parca prea lejer, dar directia a fost destul de precisa in giratoriile prin care am trecut

Pe regenerare eram curios si de la ~60km/h daca o ajuti cu frana, regenereaza si cu 12kW. Posibil la viteze mai mari sa creasca puterea.  Fara frana, doar 7kW.
Nu am simtit trecerea de la regenerare la placute de frana, deci totul ok din acest punct de vedere

Pe bancheta din spate aveam loc suficient pentru un drum scurt.

Portbagajul este mult mai mare fata de cat ma asteptam, in special mult mai adanc.

Per total o masina binevenita pe strazile din Romania.  Va fi foarte fasneata prin oras, foarte usor de circulat mai ales in spatele unui Spring, avand in vedere emisiile ZERO de noxe in aer.

Cum putem incarca Dacia Spring?    dacia spring ev 
 Cu ce viteza putem incarca Dacia Spring
 Ce cabluri de incarcare sunt necesare pentru Dacia Spring?

 

Dacia Spring poate fi incarcata de la o priza de perete normala, de la o statie de incarcare fixa sau portabila de putere mai mare, sau de la o statie de incarcare rapida cu curent continuu (DC)

 

Putem folosi incarcatorul cu care este livrata masina, care se introduce o parte in priza de perete si cealalta in masina. Acest incarcator suporta 10A, adica o putere de 2.2kW. Dureaza 14 ore o incarcare 0-100%   
Alternativ, putem folosi un incarcator variabil de maxim 16A, tot cuplat la o priza normala de perete, dar daca vom folosi viteza maxima, trebuie sa ne asiguram ca priza de perete este de buna calitate si ca firele din spatele ei sunt conforme cu standardul (adica sectiune de 2.5mmp). Dacia Spring se va incarca in maxim 9 ore cu acest incarcator
type2-8A-10A-13A-16A-incarcator-masini-electrice-06.jpgIncarcator 3.7KW 8-16A masina electrica Type 2 cu temporizare
Detalii produs
Pentru o incarcare mai rapida, acasa sau la birou, trebuie sa folosim o statie de incarcare de 32A, adica monofazata de 7.4kW sau trifazata de 22kW.  Dacia Spring se va incarca cu maxim 6.6kW pe o singura faza.     
Pentru incarcare rapida acasa putem folosi acest incarcator portabil cu care Dacia Spring se va incarca 0-100% in maxim 5 ore
statie-incarcare-cu-cablu-variabila-type-2-7.4kw-05Incarcator 7.4KW 8-32A masina electrica Type 2
Detalii produs
 Pentru o incarcare rapida intr-un spatiu public putem folsi aceasta statie de incarcare montata pe un perete. Dacia Spring se va incarca 0-100% in maxim 5 ore
 In cazul in care statia de incarcare nu este dotata si cu cablu, doar cu mufa, atunci avem nevoie de acest cablu pentru a putea incarca la viteza maxima masina, in 5 ore
cablu-type2-type2-32A-4Cablu incarcare 7.4kW type2-type2 32A 5m
Detalii produs

 

In cazul in care dorim sa incarcam Dacia Spring de la o statie rapida DC, atunci nu avem nevoie de nici un cablu, deoarece toate staiile DC sunt dotate cu cablu care trebuie doar conectat la masina.
Aici este si un amananunt important: puteti incarca cu cablu DC doar daca la comanda ati optat pentru echiparea Daciei Spring cu mufa DC (optiunea de 300 euro valabila in 2021).  Daca nu ati optat la comanda masinii, atunci este extrem de dificil de instalat ulterior aceasta mufa, pentru ca trebuie schimat cablajul intern al masinii, plus repogramate mai multe calculatoare.
Dacia Spring se incarca de la o statie rapida DC in 56 minute de la 0 la 80%. Initial se incarca cu ~32kW, dar pe masura ce creste incarcarea bateriei, viteza scade treptat.

Pentru mai multe informatii despre Dacia Spring, puteti consulta pagina dedicata: https://masini-electrice.ro/index.php/lista-masini-electrice/77-dacia-spring

ISO 15118 reglementeaza comunicatia dintre masina electrica si statia de incarcare. In special comunicarea bidirectionala este mai bine definita.  Aceasta se bazeaza pe protocoale internet, astfel incat este usor sa trimiti informatiile mai departe catre un centru de date.

ISO 15118 este mai mult decat un sistem de autorizare si securitate.
ISO 15118 furnizeaza un mecanism prin care poti direct "Plug & Charge", adica introduci cablul si sisstemul se ocupa automat de autentificare, facturare si plata! Prin aceasta comunicare, automat esti ientificat si se autorizeaza plata, fara aplicatii, card de credit, card RF, nimic altceva. Ambele parti folosesc sistemul PKI pentru autentificare. 

Foarte important este faptul ca ISO 15118 permite masinii si statiei de incarcare sa comunice intre ele. Statia de incarcare primeste de la masina informatii despre incarcare si le transmite mai departe unui sistem centralizat care permite o balansare eficienta a incarcarii intre mai multe masini.  De exemplu sistemul poate afla de la masina cat curent mai are nevoie la momentul respectiv, iar astfel se pot reasigna resurse catre alte sesiuni de incarcare.

Majoritatea statiilor de incarcare suporta OCCP (Open Charge Point Protocol) cu care comunica cu un server central.  Majoritatea suporta OCCP 1.5 sau 1.6.  Deja de la OCCP 1.6 apar functii "smart" cum ar fi programarea incarcarii in functie de costuri si/sau cerintele masinii.  OCCP 1.5 permite doar pornirea/oprirea incarcarii.
OCCP 2.0 permite deja transmiterea exacta a incarcarii (in kWh - cat mai are nevoie masina) sistemului centralizat.

OCCP 1.6 chiar daca nu trimite valorile necesare, transmite SoC (nivelul bateriei) in procent.

Idealul la acest moment este OCCP 2.0 combinat cu ISO 15118

 

Pagina 1 din 2