Am testat astazi Dacia Spring

Pe o vreme ploiasa (ca de inceput de vara 2021) am urcat la volanul unei Dacia Spring complet electrica

Pozitia la volan este destul de inalta, dar loc ai destul.  Si nici nu am stat umar in umar cu pasagerul din dreapta, mai ales ca nici unul dintre noi nu eram prea.....slabuti ca sa zic asa
Destul de ciudat modul de pornire: trebuie sa pui contactul si apoi sa rotesti de cheie ca si cum ai actiona demarorul. Celor care vin de pe o masina clasica le va fi usor.
Foarte jos este selectorul D-N-R. Trebuie sa te intinzi  destul de jos astfel incat sa-l poti actiona

Fiind o zi racoroasa, am remarcat cat de rapid a inceput sa produca caldura.  Practic, pana am iesit din parcarea dealer-ului deja sufa aer cald!

Imediat am remarcat demarajul surprinzator de bun. Pana la ~50km/h este mai rapida decat masinile cu combustie interna, accelerand foarte bine.  peste 50 oricum a trebuit sa reduc acceleratia, dar deja nu mai avea avantul initial.

Franarea a fost ok, fara sa traga stanga/dreapta, s-a oprit foarte usor

Volanul este parca prea lejer, dar directia a fost destul de precisa in giratoriile prin care am trecut

Pe regenerare eram curios si de la ~60km/h daca o ajuti cu frana, regenereaza si cu 12kW. Posibil la viteze mai mari sa creasca puterea.  Fara frana, doar 7kW.
Nu am simtit trecerea de la regenerare la placute de frana, deci totul ok din acest punct de vedere

Pe bancheta din spate aveam loc suficient pentru un drum scurt.

Portbagajul este mult mai mare fata de cat ma asteptam, in special mult mai adanc.

Per total o masina binevenita pe strazile din Romania.  Va fi foarte fasneata prin oras, foarte usor de circulat mai ales in spatele unui Spring, avand in vedere emisiile ZERO de noxe in aer.

Cum putem incarca Dacia Spring?    dacia spring ev 
 Cu ce viteza putem incarca Dacia Spring
 Ce cabluri de incarcare sunt necesare pentru Dacia Spring?

 

Dacia Spring poate fi incarcata de la o priza de perete normala, de la o statie de incarcare fixa sau portabila de putere mai mare, sau de la o statie de incarcare rapida cu curent continuu (DC)

 

Putem folosi incarcatorul cu care este livrata masina, care se introduce o parte in priza de perete si cealalta in masina. Acest incarcator suporta 10A, adica o putere de 2.2kW. Dureaza 14 ore o incarcare 0-100%   
Alternativ, putem folosi un incarcator variabil de maxim 16A, tot cuplat la o priza normala de perete, dar daca vom folosi viteza maxima, trebuie sa ne asiguram ca priza de perete este de buna calitate si ca firele din spatele ei sunt conforme cu standardul (adica sectiune de 2.5mmp). Dacia Spring se va incarca in maxim 9 ore cu acest incarcator
type2-8A-10A-13A-16A-incarcator-masini-electrice-06.jpgIncarcator reglabil 3.7KW pentru masina electrica Type 2, cablu 5m
Detalii produs
Pentru o incarcare mai rapida, acasa sau la birou, trebuie sa folosim o statie de incarcare de 32A, adica monofazata de 7.4kW sau trifazata de 22kW.  Dacia Spring se va incarca cu maxim 6.6kW pe o singura faza.     
Pentru incarcare rapida acasa putem folosi acest incarcator portabil cu care Dacia Spring se va incarca 0-100% in maxim 5 ore
statie-incarcare-cu-cablu-variabila-type-2-7.4kw-05Incarcator reglabil 7.4KW 10A-32A masina electrica Type 2, cablu 5m
Detalii produs
 Pentru o incarcare rapida intr-un spatiu public putem folsi aceasta statie de incarcare montata pe un perete. Dacia Spring se va incarca 0-100% in maxim 5 ore
 In cazul in care statia de incarcare nu este dotata si cu cablu, doar cu mufa, atunci avem nevoie de acest cablu pentru a putea incarca la viteza maxima masina, in 5 ore
cablu-type2-type2-32A-4Cablu incarcare 7.4kW type2-type2 32A 5m
Detalii produs

 

In cazul in care dorim sa incarcam Dacia Spring de la o statie rapida DC, atunci nu avem nevoie de nici un cablu, deoarece toate staiile DC sunt dotate cu cablu care trebuie doar conectat la masina.
Aici este si un amananunt important: puteti incarca cu cablu DC doar daca la comanda ati optat pentru echiparea Daciei Spring cu mufa DC (optiunea de 300 euro valabila in 2021).  Daca nu ati optat la comanda masinii, atunci este extrem de dificil de instalat ulterior aceasta mufa, pentru ca trebuie schimat cablajul intern al masinii, plus repogramate mai multe calculatoare.
Dacia Spring se incarca de la o statie rapida DC in 56 minute de la 0 la 80%. Initial se incarca cu ~32kW, dar pe masura ce creste incarcarea bateriei, viteza scade treptat.

Pentru mai multe informatii despre Dacia Spring, puteti consulta pagina dedicata: https://masini-electrice.ro/index.php/lista-masini-electrice/77-dacia-spring

ISO 15118 reglementeaza comunicatia dintre masina electrica si statia de incarcare. In special comunicarea bidirectionala este mai bine definita.  Aceasta se bazeaza pe protocoale internet, astfel incat este usor sa trimiti informatiile mai departe catre un centru de date.

ISO 15118 este mai mult decat un sistem de autorizare si securitate.
ISO 15118 furnizeaza un mecanism prin care poti direct "Plug & Charge", adica introduci cablul si sisstemul se ocupa automat de autentificare, facturare si plata! Prin aceasta comunicare, automat esti ientificat si se autorizeaza plata, fara aplicatii, card de credit, card RF, nimic altceva. Ambele parti folosesc sistemul PKI pentru autentificare. 

Foarte important este faptul ca ISO 15118 permite masinii si statiei de incarcare sa comunice intre ele. Statia de incarcare primeste de la masina informatii despre incarcare si le transmite mai departe unui sistem centralizat care permite o balansare eficienta a incarcarii intre mai multe masini.  De exemplu sistemul poate afla de la masina cat curent mai are nevoie la momentul respectiv, iar astfel se pot reasigna resurse catre alte sesiuni de incarcare.

Majoritatea statiilor de incarcare suporta OCCP (Open Charge Point Protocol) cu care comunica cu un server central.  Majoritatea suporta OCCP 1.5 sau 1.6.  Deja de la OCCP 1.6 apar functii "smart" cum ar fi programarea incarcarii in functie de costuri si/sau cerintele masinii.  OCCP 1.5 permite doar pornirea/oprirea incarcarii.
OCCP 2.0 permite deja transmiterea exacta a incarcarii (in kWh - cat mai are nevoie masina) sistemului centralizat.

OCCP 1.6 chiar daca nu trimite valorile necesare, transmite SoC (nivelul bateriei) in procent.

Idealul la acest moment este OCCP 2.0 combinat cu ISO 15118

 

In septembrie 2020, pentru prima data vanzarile de masinile electrificate au depasit vanzarile de masini diesel in Europa!

Desigur, in "electrificate" intra si hibridele, dar este un semn bun ca in sfarsit se vede foarte evident tendinta de schimbare!

Mai jos este topul celor mai bine vandute masini. Remarcam Tesla Model 3 din care s-au vandut peste 15 mii exemplare!

plug in car sales in europe september 2020 source jato dynamics a

O veste buna si mult asteptata pentru pasionatii de masini electrice in Romania:  Incepand din octombrie 2020 in sfarsit si romanii pot cumpara autoturisme Tesla folosind eco-tichetul Rabla Plus si Rabla Clasic

Asa a declarat Ministrul Mediului, Costel Alexe.

Practic asta inseamna o scadere cu pana la 52500 lei la achizitionarea unei Tesla.

Telsa Model 3 deja ajunge astfel la un pret foarte competitiv raportat la celelalte masini electrice vandute in Romania

Acum sa speram ca in curand vom avea si o reprezentanta Tesla in Romania, un service autorizat si mai ales sa-si extinda si reteaua de incarcare pana aici!

 

In acest an (2020) apare noul Volkswagen E-UP 2020 / Skoda Citygo-e IV / Seat Mii
Este o masina cu un pret decent de 20-23.000 euro, din care se scade (INCA) subventia statului romana de 10.000 euro.  
Deci rezulta 10-13.000 cu TVA inclus pentru o masina electrica cu autonomie de ~200km

volkswagen e up

Deja este foarte interesant dpdv al specificatiilor si pretului!
Doar ca este cam mic portbagajul (dar mai mare decat ai credea)

Puntele slabe ar fi:

  • bateria fara management termic de nici un fel. Adica iarna va fi prea rece si vara poate ca prea fierbinte
  • masina proiectata pentru motoare ICE  si convertita la electric
  • bordul arhaic cu ace si masina care se porneste cu cheia care o rotesti in contact
  • viteza de incarcare "rapida" care este cam lenta (~35kw)
  • volan reglabil doar sus/jos, nu si pe adancime

Puncele forte ar fi:

  • bateria destul de mare (36.8kwh, folosibil 32kwh)
  • autonomia aferenta de ~200km care este arhisuficient pentru oras si in jur
  • foarte rapida in oras
  • usor de parcat
  • pretul accesibil
  • viteza destul de mare de incarcare acasa la curent alternativ (7.2kw)  ATENTIE: incarcarea este de 16A, pe 2 faze, deci necesita curent trifazic pentru a fi incarcata la viteza maxima

Aici aveti mai multe info tehnice despre masina

Daca vreti sa cumparati in special o masina de oras, dar cu care puteti merge si prin tara (pana la mare de ex), atunci merita de luat in considerare una din tripleti: E-up, Citygo-e, Mii
Diferentele sunt doar de dotari si stil exterior, pentru ca dpdv tehnic sunt cam identice

 

Pagina 3 din 4