1500 km cu masina electrica, prin tari cu infrastructura indoielnica
Cum este sa mergi la un drum asa lung cu o masina electrica?
Cat a costat incarcarea?
Cat timp a durat?
Raspunsurile la aceste intrebari le regasiti in acest articol
Partea 1: Brasov-Zakynthos
|
Am plecat in iunie 2023 la ora 7 din Brasov cu bateria la 100%, evident.
Pana in Prahova a turnat cu galeata, ne intrebam ce cautam noi plecand la mare cu o asa vreme.
Puteam merge pe ruta clasica pe la Ruse, sau sa incearcam o ruta alternativa, prin Alexandria - Turnu Magurele - Pleven.
Am ales a 2-a varianta, mai scurta in km dar mai lunga ca timp.
Prima oprire programata a fost in Alexandria, la Kaufland, pentru a putea folosi cupoanele de incarcare gratuita.
Prima oprire = prima problema. Dupa ce am incercat repetat 10 minute sa pornesc incarcarea cu conectorul rapid CCS, si dupa inca ~7-8 minute de asteptat la telefon sunand la call-center, mi se spune telefonic ca probabil incarcarea DC este defecta, doar cea lenta pe AC Type2. Din pacate aceasta este o problema cu care ne intalnim prea des. Dar ma asteptam, asa ca aveam o solutie de rezerva.
Am conectat masina la Type 2, am mancat ceva si am plecat dupa ~30 minute, fara sa incarcam bateria semnificativ, fiindca incarcarea AC este mult mai lenta.
Drumul pana la Turnu Magurele era in lucru, dar se circula decent.
Am ajuns la bac FIX cand incarcasera ultimul camion si nu mai aveau loc pentru noi. Din nou ghinion... (din fericire ultimul in aceasta calatorie)
Dupa inca 45 minute ne-am imbarcat, si am traversat spre Bulgaria. La vama nu era nimeni, asa ca a fost rapid. Mai mult ne-au luat raspunsurile la intrebarile vamesului curios cu privire la masina electrica.
Incarcarea de backup a fost la Agrola, langa Pleven, unde este o statie rapida de 150kW dar care este temporar limitata la 80kW. Am incarcat rapid (15 minute) 18kwh si am plecat spre Sofia. Ne-a costat 7 euro. |
La Sofia sunt din fericire multe statii de incarcare foarte rapide. Acolo problema a fost sa reusim sa mancam suficient de repede incat sa tinem pas cu incarcarea masinii Am incarcat 66kWh in 45 minute si am luat masina cand era la 98%. Incarcarea a fost gratuita. Din pacate statia de incarcare este in centrul Sofiei, asa ca am pierdut ceva timp (mai putin decat credeam) intrand si iesind din capitala Bulgariei. |
Am plecat spre Thessaloniki. La iesirea din Bulgaria am mai oprit pentru o scurta incarcare de 10 minute, sa avem destul curent pentru a 2-a zi. Am incarcat 13kWh la Marikostinovo, la o statie rapida de 150kWh, la un cost de 5 euro
Prima zi s-a incheiat in localitatea Paralia, unde am dormit peste noapte. Am si incarcat 20kWh in baterie.
Prietenii nostri au ales ruta pe la Ruse, si au ajuns cu diesel-ul lor cu 2 ore mai devreme ca noi la cazare.
A doua zi am plecat spre Larissa, unde exista o statie cu multe puncte de incarcare, tot gratuite.
Am incarcat acolo 30kWh. Am fi incarcat mai mult, dar masina ne tot spunea de cateva minute ca e de ajuns, si sa pornim mai departe. Putin confuz (pentru ca stiam ca ar fi trebuit sa incarcam mai mult timp), am plecat mai departe |
Masina desi initial spunea ca vom ajunge la urmatoarea oprire cu 20% baterie, a tot inceput sa scada, ajungand la 6%. Am decis ca nu merita sa riscam, asa ca am mai incarcat scurt 6kWh pe drum, 6 minute, 4 euro.
La Patras am ales sa incarcam tot la o statie foarte rapida, dar care din pacate era pe autostrada spre Atena, asa ca am ocolit ~20km pana acolo si am incarcat cat de repede am putut, incercand sa prindem feribotul in Kylini. Am incarcat 34kWh in 15 minute si am gonit spre feribot.
L-am prins, asa ca in sfarsit ne-am relaxat pe mare, admirand fumul scos de motoarele diesel ale feribotului...
In Zakynthos ne-am deplasat cu masina. Distantele fiind scurte, nu prea am consumat curent.
Proprietarul pensiunii nu ne-a lasat sa incarcam deloc, fiindu-i frica sa nu i se arda reteaua electrica. Degeaba i-am explicat ca incarcarea consuma cat un aspirator / masina de spalat
Asa ca am luatla inventariat statiile de incarcare AC. Una gratuita nu mai "functiona", alte 2 de la un AB market erau inactive, dar am gasit al 2-lea AB market unde erau frumos expuse 6 statii AC de 22kW, toate functionale si cu un tarif bun de 0.45 euro/kWh. 12 euro ne-a costat.
Mai erau inca 4-5 statii pe insula, dar n-am ajuns la ele, erau mai scumpe, cu 0.5-0.6 euro/kWh
Partea a 2-a: Zakynthos - Brasov
|
Prima incarcare a fost in Patras, unde am mancat si un mic dejun tarziu. Am incarcat 56kWh, de la 8 la 89% in 35 minute
A doua incarcare a fost la Larissa, unde am mancat pranzul. Am incarcat 50kWh de la 26 la 99%, in 40 minute, fiindca atat de mult ne-a luat sa mancam.
Ne-am oprit 3 zile la Paralia Katerini, unde proprietarul a spus ca nu-i nici o problema sa incarcam, si sa-i platim cand stim noi ca trebuie, fiindca el nu se pricepe.
Am gasit pe google pretul curentului in Grecia si i-am platit cu placere banii aferenti incarcarii, cred ca 8 euro
Am mai incarcat si in oras cand am oprit intr-o parcare publica. Am platit 1 euro parcarea si am incarcat 8kWh
Am vizitat si muntele Olimp, cat se poate urca cu masina + cat am mers pe o carare usoara. Neavand echipamentul de munte, nu ne-am aventurat mai sus, suntem satuli de oamenii care vin sa urce pe munte in zona Brasovului in slapi, crezand ca inca sunt la mare. Unii dintre ei coboara apoi cu ajutorul salvamontului....
Am plecat spre Brasov cu bateria plina. Prietenii nostri au mai lenevit si au plecat cu 1 ora jumate mai tarziu, considerand ca ne prind pe drum.
Am incarcat in Sofia 65kWh, gratuit. Am reusit sa mancam si pranzul, masina ajungand din nou la 99%. Incarcarea este rapida pana la ~80-90%, apoi pe masura ce ne apropiem de 100% este tot mai lenta. |
Ne-am intors pe la Ruse, asa ca am incarcat direct la Bucuresti, cat a mai fost nevoie sa ajungem pana la Brasov, adica 30kWh
Am ajuns acasa cu 11% baterie
Prietenii cu diesel-ul n-au reusit sa ne prinda din urma. Au recuperat ceva, dar mergand pe acelasi traseu n-au reusit sa ajunga mai repede...
Concluzii:
- o calatorie lunga cu masina electrica necesita o planificare atenta, daca doriti sa beneficiati de tarife bune la incarcare
- incarcarea dureaza mult mai putin decat pauzele fiziologice pentru toaleta, mancat, baut.
- chiar daca nu pierzi timp incarcand, pierzi timp ajungand la statiile de incarcare. Asta daca nu doresti sa incarci la statiile scumpe de pe autostrazi
- nu te poti baza pe fiabilitatea statiilor de incarcare, si mereu trebuie sa ai o solutie de rezerva
- este o diferenta mare intre infrastructura spre VEST (Ungaria, Austria), fata de cea dinspre SUD (Bulgaria, Grecia)